Wakacje w Chorwacji: Przysmaki, ktorych musisz sprobowac!



Aloha chłopcy i dziewczęta!
Dziś, zważając na porę obiadową, temat mocno z kulinariami związany.
Kuchnia Chorwacka to kuchnia, której spróbować musi każdy, bo i każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Niezależnie czy jesteś fanem soczystych i aromatycznych mięs czy wolisz ryby i owoce morza bądź uwielbiasz świeże sałatki, makarony i pizze - te wszystkie specjały są tam na wyciągnięcie ręki. Początkowo chciałam zrobić listę rzeczy, których trzeba koniecznie spróbować będąc w Chorwacji , z każdym dniem mojego dwutygodniowego pobytu okazało się jednak, że spróbować  trzeba tam wszystkiego
Chorwacja słynie z dań mięsnych, a są to zazwyczaj zestawy różnych mięs podane na ogromnych półmiskach. Spokojnie jeden taki półmisek starczy na dwie osoby, a są też takie, które dedykowane są dla osób czterech. Podobne półmiski znajdziemy również z rybami i owocami morza. Wszystkie mięsa podane są z ryżem w sosie pomidorowym oraz świeżym pieczywem. Choć tłuste, są niezwykle smacznie doprawione, a dodatkowym atutem jest podawanie do nich ajwaru - pasty warzywnej, przyrządzanej z papryki i bakłażanów. Do dań rybnych dodaje się tam natomiast przepyszny szpinak gotowany z ziemniakami. Dorada i  makrela to ryby, które znalazły się na moim obiadowym talerzu. Będąc w Chorwacji nie mogłam również oprzeć się spróbowaniu świeżego tuńczyka. Bartek ochoczo próbował zaś krewetek, małży i innych takich smakowitości.
Z dań mięsnych koniecznie polecam natomiast Ćevapčići - podawane zarówno jako składnik mięsnych półmisków, jak i w wersji dania na wynos - w bułce. W smaku przypomina nasze kotleciki z mięsa mielonego, jest jednak nieco inaczej doprawiane i podawane z ostrymi sosami.
Kolejnym przysmakiem, którego trzeba spróbować jest też Burek- rodzaj nadziewanego placka wykonanego z wielu warstw cienkiego ciasta filo i tu do wyboru mamy mnóstwo wersji tego dania. Osobiście spróbowałam burka z serem, ze szpinakiem, z mięsem i ziemniakami (szczególnie polecam!), w niektórych piekarniach / stoiskach  możemy natomiast natknąć się na wersję słodką z jabłkiem.
Z czego słynie jeszcze kuchnia Chorwacka? Z aromatycznych pizz na pysznym cieście, z pierogów Calzone, tortilli wykonywanych z ciasta na pizze  nadziewanych świeżymi warzywami , fantastycznych makaronów, pysznych lodów oraz soczystych owoców sprzedawanych na miejskich stoiskach. Podczas zakupów koniecznie należy też odwiedzić tamtejsze piekarnie. Moje serce podbiły zarówno słodkie wyroby jak i wyroby na słono - z kiełbaskami, paróweczkami, białym słonym serem, salami i szpinakiem. Do wyboru do koloru, zaś Puljiz, Antula i Milo - to trzy nazwy restauracji, które koniecznie musicie zapamiętać wybierając się do Omiš'a. Będąc tam nie zapomnijcie o spróbowaniu Soparnika - tradycyjnej potrawy składającej się z placków posmarowanych oliwą z nadzieniem  z blitwy, cebuli, natki pietruszki, kopru, oliwy z oliwek i odrobiny cukru.
Podsumowując Chorwacja to kraj pełen nie tylko pięknych widoków ale i  przepysznych dań, których jeśli raz się spróbuje będzie się za nimi jeszcze dłuuuuuuuugo tęsknić!











Jeśli chcecie zobaczyć sesję zdjęciową urządzoną na uliczkach starego miasta Omiš możecie  zrobić to TUTAJ. 

A czy Wy byliście już w Chorwacji i spróbowaliście tamtejszej kuchni?
Macie swoje ulubione danie?


 
 

79 Comments

  1. Byłam w Chorwacji mnóstwo razy, ale z tamtejszych potraw próbowałam tylko Ćevapčići, w jednej z knajpek i bardzo mi smakowało, ale nie jest to coś wyszukanego. Reszty nie próbowałam, ale gdybym była w Chorwacji z chęcią bym spróbowała nowych smaków! :)

    Zapraszam do mnie
    http://weliveaswedreamaloneq.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. W zeszłe wakacje miałam lecieć do Chorwacji, ale plany potoczyły się inaczej.
    Potrawy wyglądają przepysznie i pewnie takie też są :D
    Pozdrawiam kochana :*
    http://glamcia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkie te dania wyglądają przepysznie! :)) Bardzo chętnie spróbowałabym również tych wyrobów ze szpinakiem, na pewno jak będę w Chorwacji nie tylko wszystkiego spróbuję, ale również odwiedzę te restauracje ^^
    Pozdrawiam ♥
    http://princessdooomiii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszności :) wszystko bym wypróbowała -moje smaki

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłam Chorwacji, ale nie miałam okazji nic spróbować i żałuję :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Byłem w Chorwacji rok temu, ale niestety nie miałem okazji spróbować lokalnej kuchni, bo na wyspie gdzie mieszkałem nie było nawet restauracji... Bardzo tego żałuję, z racji tego, że uwielbiam kuchnię śródziemnomorską i lubię próbować nowych rzeczy. Jeśli będę tam jeszcze kiedyś, to nie odpuszczę tego jedzenia :D Pozdrawiam!
    indywidualnyobserwator.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. wszystko tak pięknie wygląda że aż zrobiłam się głodna!;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystko wygląda tak smacznie ☺

    OdpowiedzUsuń
  9. Chorwackiej kuchni nie próbowałam ale wierzę że jest wyśmienita. Po przeczytaniu i obejrzeniu tych świetnych zdjęć zmuszona jestem coś skonsumować ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Chorwację! Żałuje,że nie spróbowałam nic regionalnego ;c
    http://typical-writers.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak to wszystko smakowicie wygląda!! A ja już daaawno po kolacji :( oj ciężko będzie teraz nie podreptać do lodówki po jakiś smakołyk :D
    Obserwuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. mmm jak tu apetycznie, z pewnością to kraj który chce odwiedzić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej byłam raz w Chorwacji jak byłam nastolatką, i niweile pamietam ale ta kuchnia jest dosyć ciekawa bo wiadomo bałkańska. U mnie nowy post o tęczowym jedzeniu, zapraszam na www.lap-stajla.blogspot.com. Pozdrawiam Kate.

    OdpowiedzUsuń
  14. wszystko pięknie wygląda ! a jakie musi byś smaczne ! mniam
    slodkieslodkieczary.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Oglądanie takich postów o 01:33 staje się niebezpieczne... Idę do lodówki... :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśnie jestem przed śniadaniem i okropnie zgłodniałam po tych zdjęciach :P

    OdpowiedzUsuń
  17. planujemy do chorwacji jechać za rok...ale my ze względu na kwestie zdrowotne jesteśmy na diecie bezglutenowej...ciekawe jak nam to wszystko wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mm, ile jedzenia! <3

    Zapraszam na nowy post! Jeśli Ci się spodoba będzie mi bardzo miło, jeśli skomentujesz i zaobserwujesz mój blog. :)
    >> ALEXANDRAK-BLOG.BLOGSPOT.COM <<



    OdpowiedzUsuń
  19. Super dania,chorwacka kuchnia wygląda całkiem fajnie i apetycznie,najapetyczniej wygląda pizza i makarony,niewiem czy spróbował bym ryby,moze dlatego że nie przepadam za takimi przysmakami :),Nie miałam okazji byćspróbowania chorwackiej kuchni :)
    mycrazyworldpaula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Great!
    Enter Firmoo giveaway and win lens+free shipping
    http://mooreann.blogspot.com/2015/08/super-glasses-giveaway.html

    OdpowiedzUsuń
  21. Właśnie robię pyszną, domową pizze. Przez Twoje zdjęcia jestem już potwornie głodna!

    OdpowiedzUsuń
  22. super post :)
    eunikovakinga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. wszystko wygląda bardzo apetycznie;-)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  24. Same smakołyki ,w dodatku robią wrażenie;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie potrzebnie weszłam tu przed śniadaniem :D
    Świetne zdjęcia, pizza wygląda bardzo apetycznie ^_^

    http://andrew-scott-poland.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Nigdy nie byłam w Chorwacji :( Taką mi ochotę zrobiłaś na jedzenie że aż pójdę coś zjeść! :D To ja lecę do kuchni a Ciebie zapraszam do mnie na bloga :) http://kisieltruskawkowy.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  27. Nigdy nie byłem w Chorwacji:) Ciekawe zdjęcia i znowu mam ochotę na pizzę :D
    http://freshisyummy.blogspot.com/2015/09/best-dressed-vmas-2015.html

    OdpowiedzUsuń
  28. Och ! It looks so good ! :) I am hungry ! :D
    please follow my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpowiedzUsuń
  29. ale smakowicie wszystko wygląda :) zjadłabym! prócz ryby :D twoimioczami.blogspot.com - nowy post, ZAPRASZAM :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ale to wszystko przepysznie wyglądaaa <33


    www.Anita-Turowska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Wszystko wygląda niezwykle apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  32. o jak pysznie :D
    http://faashionpashion.blogspot.com/2015/09/38.html mogłabys poklikac u mnie ?

    OdpowiedzUsuń
  33. ale to wszystko wygląda smacznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. jeszcze nie byłam w Chorwacji, ale wszystko wygląda apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Byłyśmy w Chorwacji ale takich przysmaków nie miałyśmy okazji spróbować :(

    OdpowiedzUsuń
  36. Brzmi apetycznie, chociaż nie wiem czy bym się odnalazła, bo nie jem ani mięsa, ani owoców morza ;p

    OdpowiedzUsuń
  37. takie zdjęcia na samą noc, aż mi się jeść zachciało :D

    adgam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  38. Wszystkie kraje basenu morza śródziemnego to dla mnie raj gdyz uwielbiam ryby i owoce morza.

    OdpowiedzUsuń
  39. Byłam w Chorwacji kilka lat temu, ale juz nawet nie pamiętam tamtych smaków oprócz jednego - smaku świeżych, chorwackich fig. I likieru figowego :P

    OdpowiedzUsuń
  40. W chwlii, gdy te fotki oglądam jestem mega godna i spokojnie nie mogę spokojnie tego oglądać, ech...
    Super super super!!!

    OdpowiedzUsuń
  41. Taka kuchnia bardzo mi się podoba - dużo mięsa i coś do tego :) Spróbowałabym też ryby, wyglądają przepysznie. Ja już kiedyś próbowałam tego ajwara i uważam, że ten sos pasuję do wielu różnych potraw :)
    Ten post może dużo o Ciebie powiedzieć - nie zapoeinasz o blogu nawet na wakacjach :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  42. Widzę, że Chorwacja ma świetne jedzonko, kuchnia lokalna z tego państwa wygląda bardzo smacznie :) Osobiście chętnie spróbowałabym tej pasty warzywnej oraz Soparnika:)

    http://crafty-zone.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o ajwar - jest do kupienia u nas, polecam ten Chorwackiej firmy Podravka - Poszukaj! ;)

      Usuń
  43. Będąc w Chorwacji nie korzystałam zbytnio z uroków kuchni - byłam na tzw. 'wiecznej diecie'. Starszyzna jednak należy do typów łakomczuchów i pamiętam te olbrzymie półmiski z mięchem;>

    OdpowiedzUsuń
  44. Właśnie zrobiłam się głodna... :D

    OdpowiedzUsuń
  45. Ale smakołyki na zdjęciach, aż ślinka cieknie :D

    Pozdrawiam, xx
    http://clarkyss.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  46. Jeju, jak to wszystko apetycznie wygląda! Muszę kiedyś wypróbować tego 'Burka' :) Chociaż danie na czwartym zdjęciu wygląda lekko przerażająco :o
    Arleta!

    OdpowiedzUsuń
  47. hej, za każdym razem jak wchdoze na twojego bloga to robie sie głodna, czeka na nowy post. www.lap-stajla.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  48. Nie powinno się oglądać tych smakowitych zdjęć na pusty żołądek, oj nie. Te makarony szczególnie do mnie przemawiają :)

    http://brewilokwencja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  49. oj Chorwacja mi się marzy a tym bardziej widząc takie smakołyki:)

    OdpowiedzUsuń
  50. Ale pyszności! Tylko mi smaka narobiłaś :D
    A Chorwacji jeszcze nie miałam okazji odwiedzić :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Byłam w Chorwacji - część z tych rzeczy miałam okazje wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  52. Nie przepadam za tłustym mięsem, więc to raczej nie dla mnie. Zdecydowanie bardziej w mój gust wpisują się makarony i pierogi Calzone - te ostatnie mogłabym jeść codziennie :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  53. Wszytko wygląda bardzo apetycznie :) Znając życie gdziekolwiek pojadę z moim mężem to i tak pizza będzie najważniejsza :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat pizza na Chorwacji jest pyszna więc nic straconego!

      Usuń
  54. wszystko wygląda smacznie :) moi znajomi jeśli mówią o typowych chorwackich przysmakach zawsze wspominają rakiję... :)
    też obserwuję, ładnie tu :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Mam teraz ochotę na frytki. ;/
    Nie wiedziałam, że Chorwacja słynie z pizz. :>
    Zapraszam do mnie ^^

    OdpowiedzUsuń
  56. Same pyszności :) Chorwacja moje marzenie, żeby kiedyś tam pojechać :) zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  57. Chorwackie wyroby na słono zjadłabym szybciutko! ;)

    OdpowiedzUsuń
  58. Dania prezentują się smakowicie! :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Od razu jak weszłam musiałam przeczytać posta o Chorwacji ! Uwielbiam to miejsce :) a szczególnie wieczorem, kiedy ludzie wychodzą na ulice i wszystko tam żyje. Do potraw dodam, że lody też mają przepyszne :) Zapraszamy do siebie -> nikoliza.blogspot.com , jesteśmy nowe, ale szykujemy posta o Kilimandżaro !

    OdpowiedzUsuń
  60. Niestety jeszcze nie byłam w Chorwacji,ale na pewno kiedyś się to zmieni :)
    Byłam za to w Grecji w tym roku i tam jest genialne jedzenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  61. Jejku jak to wszystko apetycznie wygląda! To ja poproszę burka na wynos! A tak poważnie, byliśmy w Chorwacji sto lat temu w Puli i chyba mieliśmy pecha, bo takich pyszności nie serwowali.

    OdpowiedzUsuń
  62. Chorwacja jest przzepiękna i baardzo smaczna dodatkowo :) klaudia j

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tu jesteś! Będzie mi miło jeśli zostawisz po sobie ślad!
--------------------------------------------------------------------------------------------
⚠️KOMENTARZE ZAWIERAJĄCE LINKI, ADRESY BLOGA LUB REKLAMY NIE BĘDĄ AKCEPTOWANE!⚠️